5 Tips voor merkgroei op Sociale Media

Sociale Media, je kan niet meer buiten dit communicatiemiddel. Dagelijks communiceren miljoenen mensen via verschillende kanalen met elkaar. Vaak gaat het nergens over, maar merken worden ook veelvuldig besproken.


Op het web vinden zowel negatieve als positieve conversaties plaats. Ook over jouw merk, alhoewel je denkt dat er nauwelijks over je gesproken wordt. Zaak dus om grip te krijgen over de gesprekken rondom je merk. Bijvoorbeeld: Twitter is een marketing platform bij uitstek om je merk te laten groeien. Echter, de schaal van activiteit is zo buitengewoon groot, met een gemiddelde van ongeveer 250 miljoen tweets per dag, dat je vrij gemakkelijk ondersneeuwt.

Voordat je begint moet je allereerst erkennen dat Twitter (of andere Sociale Media platformen) een communicatieplatform is voor conversatie. Door de dialoog aan te gaan kun je jezelf als merk onderscheiden van de rest. Laten we wel wezen: de meeste merken zien het nog als een mechanisme om informatie en/of producten te pushen. Ouderwets zenden van aanbiedingen, net alsof je een advertentie plaatst.

Eigenlijk is het gehele Sociale Media platform (in alle facetten) uitsluitend gebaat bij het creëren van engagement. De interactie tussen bedrijf en klant versterkt de band met het merk. Wat je wil bereiken is dat er in positieve zin wordt gesproken over het merk en/of product. De klant als ambassadeur voor je aan het werk.

Maar dergelijke betrokkenheid verkrijg je niet met zenden of andere eenzijdige communicatie. Telkens weer kom ik terug op de volgende 5 richtlijnen.

5 Tips voor Social Media
1. Bepaal je doelen wat je wil bereiken
2. Start met luisteren naar wat er gezegd wordt
3. Zoek naar beïnvloeders
4. Ga de dialoog aan
5. Engageer je “vrienden” bij je merk

Hoe start je dan?
Belangrijke vragen die je op weg helpen met het starten van Social Engagement:

1. Waarom wil ik iets met Social doen?
2. Hoe kan dit kanaal mijn klant voordeel bieden?
3. Wat wordt er gezegd over mijn merk, mijn product?
4. Waar moet ik beginnen?
5. Welk platform is belangrijk voor mij?
6. Hoe positioneer ik mijn merk?
7. Hoe weet ik of ik succesvol ben?

,