Briljante commercial: “L’Odyssée de Cartier”

Het valt mij op dat de laatste tijd TV-commercials wel erg gemakkelijk worden afgedaan. Iedere dag weer verschijnen er tenenkrommende uitzendingen, waarbij ik me afvraag waarom ze zoiets maken. Gelukkig verschijnen er ook “briljantjes”.

De TV staat hier praktisch de hele dag wel aan, als we thuis zijn. De meest vreemde programma’s schieten voorbij. De kids hebben natuurlijk ook invloed op wat we kijken. Daardoor fungeert de TV vaak voor mij ook als achtergrond ruis. Bij commercials ga ik echter ietwat geconcentreerder kijken. Beroepsdeformatie, zal ik maar zeggen.

Maar het commercial landschap lijdt aan vermoeidheid. Ik zie veel herhalingen van oudere reclames die een jaar (of langer) geleden ook al uitgezonden werden. Bijvoorbeeld deze of deze. Niets mis mee met deze voorbeelden, maar de herhaling leidt meer af dan dat het merk wordt geladen. Eerder een besef van “Ken ik al, snel koffie pakken”. Effect commercial is dan weg.

Dan zijn er ook nog die irritante commercials, die vol zitten met herhalingen van woorden en zetten. Of die gewoonweg irritant zijn, punt. Ik verzamel ze al hier. Ik moet er weer een paar toegeven, bedenk ik me nu. Bijvoorbeeld deze.

En dan te bedenken dat het uitzenden met flinke budgetten gepaard gaat. Reden te meer om daar goed mee om te gaan. Het graaien in de bestaande voorraad of het gewoonweg produceren van rommel, geeft een signaal van creatieve bloedarmoede af. Ik ben daarin niet de enige die dit vindt, lees daarvoor dit interessante artikel op PowerPR.

Gelukkig zijn er merken die de waarde van een mooie uitzending goed inschatten. Die beseffen hoe de uitvoer en creatie moet matchen met de bekendheid en uitstraling van het merk. Merken die geen herhaling van zetten uitvoeren. Marketeers die beseffen wat hun propositie is en hoe zij deze moeten vertalen naar hun klanten.

Cartier is zo’n merk. Een merk dat prachtige sieraden verkoopt. De aanschaf van hun producten is niet voor iedereen weggelegd. Hun clientèle verwacht ook veel van het merk. Dus moeten ze uitzonderlijk creatief worden om hun toegevoegde waarde te bewijzen (of praat ik nu teveel marketingpraat?).

De commercial is geen commercial. Het is een verhaal, storytelling optima forma. Geen 30 seconden en dan weg. In meer dan drie minuten laten zij de verschillende productlijnen zien, maar dan in een dergelijke setting dat je ademloos blijft kijken. Het is meer een HD-cinema dan een reclame. Werkelijk briljant in uitvoering en creativiteit.

Voor mij de commercial van het jaar, nu al! Alhoewel ik betwijfel of deze ooit op TV te zien zal zijn. Een onbetaalbare uitzending, net zoals de producten van Cartier dat voor mij persoonlijk zijn. Dat terzijde.

Beleef deze prachtige cinematografische voorstelling.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yaBNjTtCxd4[/youtube]
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.