De Microsoft tablet komt eraan

Microsoft start binnen enkele dagen de verkoop van hun tablet, de “Surface”. Deze tablet wordt uitgevoerd met het nieuwste besturingssysteem Windows 8. Andere Windows programma’s kunnen er niet op draaien, volgens Emerce.

Alhoewel op de Nederlandse website van Microsoft het product wel wordt genoemd, bestaat er sterke twijfel of deze ook naar Nederland zal komen.

De lancering gaat gepaard met een nieuwe commercial. Allemaal “happy people” die meer genieten van het klikken van de beschermhoes en het uitklappen van de standaard. Ligt er iets te dik op. Waarschijnlijk teveel gekeken naar het grote voorbeeld Apple, met voorbeelden als deze, deze of deze bonte verzameling. Niet dat alles van Apple nou zo geweldig is, maar het past wel beter bij het merk.

Microsoft is een groot merk, maar met een in mijn ogen verkeerd imago. Het is eerder oubollig, een beetje suffig. Ik krijg het gevoel dat ze ergens in de digitale revolutie van de laatste jaren een belangrijke slag hebben gemist. Aan alle kanten voorbij gelopen door opkomende merken, cloud-computing en online tooling met vergelijkbare functionaliteiten.

Bij de eerste beelden van de Surface was ik onder indruk van de tablet, de visualisatie daarvan en de techno-stijl. Modern, hip en een mogelijk begin van een nieuw Microsoft met een herboren elan. Onderstaande commercial werpt mij weer terug naar mijn eerste beeld. Een ietwat suffige leverancier die te hard probeert om “leuk” over te komen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=des3dpKtfIM[/youtube]