Infographic: Mobiele telefonie in cijfers

Gisteren kreeg ik een mail met daarin een link naar deze infographic. Ik veronderstel dat ik deze toegezonden kreeg omdat ik redelijk veel infographics plaats. Een verzoek dat mij nog meer als een soort redacteur laat optreden.

Bij de selectie van infographics zoek ik naar overlappende thema’s of onderwerpen. En bepaal ik zelf welke ik wel en welke ik niet opneem. Dus daar geen verwachtingen van buitenaf.

En dan krijg je een infographic toegestuurd met verzoek tot plaatsing. Een andere situatie. Hoe ga ik daar mee om? Wil ik deze wel plaatsen? Hoe kritisch moet ik zijn? Wat zijn de verwachtingen bij de aanbieder? Als ik niet plaats, moet ik dat dan melden? Of gewoon negeren? Dat laatste vind ik niet netjes, dus is geen optie.

Hoe gaan redacties daar mee om? Iemand van mijn lezers daar ervaringen mee?

Mobiele cijfers over 2011
Nu even terug naar het begin. Ik heb besloten de infographic te plaatsen en mij te verdiepen in het thema. In de grafische presentatie gaat het om mobiele telefonie in cijfers. Een interessant gegeven omdat ik van mening ben dat mobiele telefonie nog een gigantische groei te wachten staat. De mens zal steeds verder gaan in hun behoefte aan mobiele informatiestromen en connectivity. Vandaar de groei van 77% in het mobiele internet segment. Een beetje voorspelbaar dat de iPhone het populairste toestel is.

De infographic laat verder zien dat KPN aan de verliezende kant is. Zelfs prepaid verliest het van abonnement. Komt dat doordat veel prepaid toestellen niet in combinatie met mobiel internet te verkrijgen zijn? Dit had ik graag als verklaring teruggezien in de cijfers. Voordeel was nu dat ik de afzender vragen kon stellen. Dus mijn opmerkingen bij Ruud Kok neergelegd.

“Ik denk dat de afname van het prepaid segment een tweeledige oorzaak heeft. Enerzijds worden sim only abonnementen nog altijd goedkoper, waardoor het voor sporadische bellers ook mogelijk wordt met lage maandlasten een abonnement te nemen, dat veelal iets meer vrijheid geeft dan een prepaid kaart. Anderszijds is mobiel internet voor prepaid klanten nog relatief duur, en biedt een abonnement waarbij dat is inbegrepen veel meer gemak”, aldus Ruud.

Een volgende opmerking betrof het feit dat sommige getallen ontbreken of niet genoeg zijn toegelicht. Bijvoorbeeld meer smartphones verkocht dan gewone toestellen. Wat zijn dan die verschillen? +1 is ook al meer.

Ruud: “Dit cijfer betreft een trend die al enige jaren gaande was maar afgelopen jaar het ‘tipping point’ heeft bereikt, waarbij in 2011 ongeveer 54% van de verkochte telefoons een smartphone was. In totaal ging het om 3.2 miljoen smartphones.” (bron: Tweakersnet)

Ander voorbeeld is de verdeling “onder sim only” gebruikers. Deze is in kaart gebracht maar hoe verhouden zich die van de rest van de markt? Hierop gaf hij aan dat hij niet de beschikking had over de marktaandelen in de rest van de markt. Zijn onderzoek was gebaseerd op de bezoekers op vergelijksimonly.nl om toch enig licht te schijnen over de cijfers over de eigen doelgroep.

We SMS’en veel, maar zit daar nog groei in? Hoe zit het dan met telefoontikken? Zijn die cijfers veranderd ten opzichte van 2010?

“Belminuten zijn 1,32% toegenomen (22,53 mld in 2010 naar 22,83 mld in 2011). SMS is van 11,33 mld naar 10,94 mld berichten gedaald (-3,47%)“, aldus Ruud op mijn laatste opmerking.

De aanvullende antwoorden geven een helderder beeld over de data. Zonder deze informatie is de graphic een eenzijdige visualisatie waarbij de afzender iets teveel naar zichzelf heeft gekeken. Met deze cruciale data erin zou in mijn ogen deze infographic iets meer diepte en kracht gehad hebben. Let onverlet, het is wel een prachtige visualisatie wat ook gezegd mag worden.

Ruud, bedankt voor je aanvullende antwoorden.

,