Met stip in de Irritante Commercial lijst

Als jullie mijn blog vaker gelezen hebben, weten jullie inmiddels dat ik een rubriek “Irritante commercials” heb gemaakt. Zalando prijkt er elke keer weer in. Hoe doen ze dat toch?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=noAzNE4aE58[/youtube]

Gelukkig voor hen zijn er ook andere merken of instanties, die op dit gebied, ook vooruitstrevend uit de hoek komen. Zo zag ik onlangs de nieuwste commercial van Specsavers. Kreeg gelijk een Zalando gevoel. Ze waren zelfs zover gegaan om de irritante schreeuw na te bootsen.

En dat verbaasde mij toch enigszins, vooral omdat dit merk in het verleden toch leuke commercials heeft verzonnen, zoals deze geinige of deze parodie op Axe.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wWq6ZpHeR-Y[/youtube]

De topper van deze week is van Sire. Een overheidsinstantie die ideële reclames maakt. Ik begrijp dat ze een maatschappelijk belang dienen, maar wat ze nu gecreëerd hebben voert met stip de lijst aan.

De boodschap is duidelijk. De maatschappij verhardt, de tolerantie neemt af. Maar doe het dan niet zo. Op deze wijze neem je de ontvangers niet serieus. Alsof we allemaal een stelletje randdebielen zijn. De arrogantie van een overheidsinstelling die ver van de maatschappij af staat.

Daarnaast vind ik het een ongelooflijke geldverspilling. Ik kon het gevoel van “het budget moet op” niet onderdrukken na het zien van deze campagne, die ook op een internet-pagina te vinden is. Geheel Nederland gaat gebukt onder een dikke crisis, waarbij we allemaal moeten bezuinigen. En dan dit afleveren met ons belastinggeld. Zelfs de kreet “omdat het kan” vind ik hiervoor niet opgaan.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=o74mjUU8HnE[/youtube]

Of is dat laatste misschien wel mijn reden waarom deze met stip bovenaan staat? Wat vinden jullie?

,