Presentatie: How to kill creativity in your company

Soms kom je van die presentaties tegen die je aandacht vragen. De titel inspireert, de eerste slide spreekt boekdelen. Zo ook met onderstaande presentatie over “How to kill creativity in your company”.

De afgelopen jaren vind ik het ook belangrijk om te kijken wat er gebeurt in een organisatie. Een oud-collega zei wel eens dat hij altijd eerst keek “Hoe de hazen lopen”. Voor hem een term om te bepalen welke “politieke” lijntjes binnen het bedrijf aanwezig waren.

Zelf was ik daar minder bewust mee bezig. Alhoewel ik besef dat er dergelijke lijnen zijn, houd ik me daar niet mee bezig. Misschien niet altijd handig, carriere-technisch maar dat is nu eenmaal zo. Wat me wel interesseerde was de dynamiek van het bedrijf. Hoe het draait, welke drive er binnen de teams aanwezig is, de invloeden van buiten het bedrijf op het reilen en zeilen.

Het beste voorbeeld is de Social Media ontwikkeling van de afgelopen jaren. De worsteling van veel bedrijven om hier mee om te gaan. De struisvogelpolitiek om maar te zeggen dat het niet van belang is voor het bedrijf. En daarmee in feite het doodslaan van het enthousiasme van werknemers die daar wel voordelen en toekomst in zien.

Dit is slechts een voorbeeld, maar kijk eens naar de organisatie waar je werkt. Neem dat beeld in gedachten en blader dan door de presentatie. Zie je herkenningspunten?

[slideshare id=35616748&doc=howtokillcreativityinyourorganization-140608061335-phpapp02]