QR-codes: wat moet ik ermee?

Vandaag las ik het bericht op emerce.nl over de mogelijkheid om met QR-codes te betalen en bestellen. Voor mij geen onbekend begrip, maar voor anderen misschien nog een beetje abracadabra.



Wat zijn QR-codes?
De letters QR staan voor Quick Response. De code is een tweedimensionale streepjescode, ontwikkeld door Denso Wave in 1994, om geheel eenvoudig auto-onderdelen te identificeren. De moedermaatschappij Denso is toeleverancier van Toyota die met het ontwikkelen van deze code insprong op de wens van eenvoudige identificatie.

Door de ontwikkelingen op mobiel gebied werd op een gegeven moment de code gebruikt om een url te communiceren. Vanuit je codescanner naar de browser. Niet meer overtypen van een website adres. Een veelvuldig toegepaste en eenvoudige oplossing. Maar daar bleef het niet bij. Inmiddels worden de codes wereldwijd toegepast op verschillende materialen en omgevingen, zoals bijvoorbeeld bushaltes, magazines en visitekaartjes.

Wat heb je nodig?
Een QR-code scanner. Voor de moderne mobiel zijn er verschillende QR-scanners beschikbaar waarmee je de inhoud van de code kunt achterhalen. Handige tools voor op je mobiel zijn Qrafter, i-nigma, Bakodo, NeoReader of RL Classic. Maar er zijn er nog veel meer. Niet allemaal even goed of zuiver in het scannen. Van bovengenoemde zijn Qrafter en i-nigma mijn favorieten.

Hoe krijg je nu zo’n code?
De code is opgebouwd als een groot vierkant met allemaal vierkante blokjes. Allemaal eenvoudig te genereren, ook door jezelf. Hiervoor kun je gebruik maken van websites als 2tag, QR-codegenerator, QRstuff of Kaywa. Vul de gegevens in en druk op enter. De websites genereren dan een code die je kunt downloaden, knippen/plakken op je communicatiemiddel.

Waar moet je op letten?
Bij het gebruik van een QR-codes zijn er wel een paar zaken waar je vooraf rekening mee kunt houden. Enkele tips:

1. Locatie van de code
Als je een code inzet wil je natuurlijk dat deze wel gescand kan worden. Dit is een handeling die even tijd kost en vaak mobiel gebeurt. Een code op een billboard valt op en wordt gezien. In de lift wordt die ook wel gezien, maar door het ontbreken van een verbinding krijg je de verborgen inhoud niet te zien.

2. Mobiel gebruik
De codes worden mobiel gescand en leiden naar websites of andere pagina’s. Zorg ervoor dat de inhoud gemakkelijk bereikbaar is. Het scannen gaat snel, dus wordt er ook verwacht dat de inhoud snel oproepbaar is. Als het te lang duurt, haken ze alsnog af.

3. Denk bredere inhoud
Zorg ervoor dat je bij het opzoeken van de inhoud ook het gevoel hebt dat de code iets toevoegt, iets extra’s levert. Als je op een advertentie een website adres vermeld, laat de code dan naar andere inhoud verwijzen dan dezelfde website. Biedt content die de advertentie verrijkt, verdiept (mijn beginplaatje voor dit blog is natuurlijk puur illustratief en niet bedacht voor bredere inhoud).

4. Ben creatief
De code is niet fixed. De QR leidt je ergens naar toe, wat niet betekent dat het eindpunt altijd hetzelfde moet zijn. Wissel de inhoud van het eindpunt en de functionaliteit van de code verandert totaal.

Enkele simpele tips die de code iets meer body geven dan waar deze in eerste instantie voor werd ingezet. Natuurlijk zijn er mooie voorbeelden die ik jullie niet wil onthouden.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vu2dWGqB19Y[/youtube] [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nJVoYsBym88[/youtube] [slideshare id=4826575&doc=37examplesofusingqrcodes-100723190805-phpapp01]
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.