Social Media: a revolution?

Heel kort gezegd is Social Media de verzamelnaam voor alle online platformen waar de gebruikers zelf de content beheren en dus de inhoud bepalen. Hieronder vallen dus onder meer de sociale netwerken, blogs, fora etc.. Eigenlijk vormt het een onderdeel van je eigen ik en hoe jij jezelf wil presenteren op het web. De een via een specifiek platform, de ander op zoveel mogelijk.

Maar hoeveel zijn er bij jouw bekend? Probeer er eens 10 te bedenken, voordat je op de “lees verder” link klikt.

Heb je je rijtje compleet? Zelf ben ik natuurlijk ook actief. Bij sommige meer, bij sommige minder tot helemaal niet meer. Maar voor jullie:

Hyves, LinkedIn, Facebook, Plaxo, Nimbuzz, Flickr, Twitter, Tumblr, StumbleUpon, YouTube, Delicious, LastFM, Scribd, Blogger, Digg, Swigle, Naymz, Mobypicture, Unyk.

Misschien heb ik er nog een paar vergeten, maar die hebben dan weinig indruk achtergelaten. Is dit dan de complete scope van Social Media? Nee, bij lange na niet. De lijst is te uitgebreid om op te noemen. Daarom onderstaande illustratie van Brian Solis om een groter beeld te geven van de grootte van de mogelijkheden.

prism

Iedereen heeft het erover, velen vragen zich af wat ze er mee kunnen (of moeten). In ieder geval kent de impact van dit fenomeen zijn weerga niet. In het begin was het voor de meesten aftasten hoe hiermee om te gaan. Door de technologische ontwikkelingen zijn de webtools steeds eenvoudiger en userfriendly geworden. Dit heeft natuurlijk de behoefte gestimuleerd.

Onlangs een gesprek gevoerd over dit fenomeen. Voor de een een middel voor communicatie, om te netwerken, zelfs om opdrachten binnen te halen. Voor de ander een gedrocht. “Ik wil niet met mijn gegevens en naam op het web” was de stelling van de ander. Twee tegenpolen met ieder hun eigen redenen. Tja, ik ben natuurlijk niet echt neutraal te noemen met betrekking tot het internet. 

Bedrijfsmatig vraag ik me af wat ik hiermee kan? Zijn dit middelen om de doelgroep te bereiken of moet het juist zo zijn dat ik de doelgroep in hun eigen ” habitat” moet gaan opzoeken? De klant vindt zijn weg op het web naar zijn eigen community en als bedrijf moet ik trachten een onderdeel van zijn groep te zijn. Uitdaging om dit pad te vinden!

Onlangs kwam ik een presentatie van Erik Qualman tegen over de kracht van Social Media en de snelheid waarmee zich dit ontwikkelt. Een prachtig statement.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.