Social Spam

De laatste tijd lees ik veel artikelen over wat ik noem “Social Spam”. Het valt wel te raden waar dit over gaat. Het volgooien van je timeline met crazy verzoeken, allerlei “Vind-ik-leuk verzoeken” of sponsored tweets.

spam

Het valt velen op, merk ik aan de klaagberichten. Steeds vaker verschijnen er blogs over de afkeer van “Win, Share & Like” acties. Voorbeelden als deze, deze en deze overspoelen het web. Er is zelfs een heuse Facebook pagina gemaakt waar dit soort like acties worden verzameld.  De tegenhanger bestaat ook op hetzelfde netwerk.

Maar niet alleen Facebook staat nu onder druk, maar ook Twitter. Wie kent er geen voorbeelden van de fameuze “Volg ons en Retweet dit bericht en maak kans op …” tweets. Een verkapte vorm van volgers-kopen. Ook zie je regelmatiger de advertentietweets voorbij komen. Was natuurlijk wel te verwachten omdat ze bij Twitter ook een keer hun medium ten gelde willen maken. Vind ik persoonlijk wat minder maar heb er nog enigszins begrip voor.

Social Spam
Veel bedrijven willen zoveel mogelijk volgers en likes. Staat goed op het CV van de marketeer. Is toch cool om te kunnen zeggen dat je duizenden volgers hebt en nog veel meer likes. “Dan pas heb je verstand van Social Media.”

Het inzetten van deze acties is in mijn ogen het volgen van de gemakkelijke weg. Dit is slechts het volgooien van de timelines met Social Spam, berichten waar niemand op zit te wachten. Je bouwt op voor de korte termijn, je breekt af voor de lange termijn.

De belangrijkste gevolgen zijn:

  • Tijdelijke impact op je volgers en likes: Natuurlijk stuwt het je aantallen omhoog, maar na de actie nemen deze gasten weer afscheid van je.
  • Imagoschade: Het slechts inzetten van deze middelen versterkt niet je imago als bedrijf. Wil je een goede reputatie opbouwen waarbij je klanten je vertrouwen en gebruik maken van je kennis, dan hoort daar ook via de Socials een verantwoorde uitstraling bij.
  • Verminderde kwaliteit van je netwerk: Je netwerk moet je helpen, versterken, een klantenbinder zijn, je voelsprieten vormen naar de buitenwereld.

Het gaat bij Social Media om Engagement, het interactief communiceren met je volgers, klanten. Ze vragen iets, jij geeft antwoord of andersom. Contact onderhouden is intensief, kost veel tijd maar levert datgene wat je verwacht. Een goede band met je eigen “community”.

,