Burger King Fan or Bust

Burger King in Noorwegen heeft een test uitgevoerd onder zijn fans. Grote vraag was of ze allemaal wel zo’n loyale fan waren als je zou denken. Twee uitkomsten waren mogelijk: “Burger King Fan or Bust”.

Maar hoe kwam dit dan tot stand? Uit eigen onderzoek bleek dat veel fans van de Facebook pagina, ruim 38.000, dit podium uitsluitend gebruikten om te klagen en te zeuren. Bij Burger King waren ze de negatieve commentaren beu. Dus tijd voor actie.

Whopper of Big Mac?

Om loyale volgers over te houden, startte Burger King Noorwegen de zogenaamde ‘Whopper sellout’. Fans kregen een keuze voorgeschoteld: of je kiest ervoor om een echte fan te zijn door de nieuwe Facebook pagina te “liken” of je kiest voor een gratis Big Mac van McDonald’s.

Block for life

In het laatste geval geef je dus aan geen “true fan” te zijn. Je kiest dan voor deĀ optie ‘I am a sell out’. Gevolg is dat ze voor de rest van hun leven worden geblokkeerd voor de Burger King Facebook pagina. Wel een gratis burger van de concurrent.

Resultaat

Door de gedurfde stunt verloor Burger King 30.000 fans. Dat is even slikken, maar een positief effect had de actie wel. De ruim 8.000 blijvende fans waren loyaler en toonden meer betrokkenheid bij het merk. Burger King sprak zelfs over een vijf keer hogere “engagement” dan voor de actie.

En daar gaat het uiteindelijk om. Je wil interactie met je fans. Niet alleen de negativiteit, maar ook de leuke berichten en reacties. Dus een keuze laten maken is zo gek nog niet. Echte fans kiezen, dat heeft deze actie wel aangetoond.

, ,