Content Marketing is de nieuwe hype

Marketing heeft een nieuw hype. Velen beschrijven het als “Storytelling”, de kunst van het beschrijven van verhalen achter het bedrijf, de mensen of de producten. Door het opschrijven van deze verhalen worden kennis en informatie gedeeld met collega’s of klanten.

business-woman-writing-hires

Alhoewel deze hype fris en nieuw oogt, in Marketing termen wordt het omschreven als “contentmarketing” (of “inboundmarketing”). De afgelopen jaren hebben veel B2C en B2B bedrijven dit ingezet om het woord te verkondigen. Denk maar eens aan alle informatie die je onlangs gelezen hebt. Heb je nog een video bekeken, een interview gelezen? Allemaal voorbeelden van content.

Waarom is Content Marketing zo’n handig en krachtig instrument?

Het uitsluitend roepen over je perfecte product overtuigt de klanten niet meer. Het internet heeft informatie over praktisch ieder onderwerp eenvoudig toegankelijk gemaakt, waarmee de basiskennis toegenomen is. Tegenwoordig vertrouwen klanten bij het zakendoen op andere waarden zoals bijvoorbeeld service, opinie en expertise. Onderzoek heeft aangetoond dat 61% van de mensen zich beter voelen bij een bedrijf dat content en informatie aanbiedt. Hierdoor is zelfs bij deze bedrijven een verhoogde kans tot een aankoop.

Wat zijn de doelstellingen van een Content Marketing strategie?

1) Creëren van bekendheid
Verhalen vertellen helpt je bij het bekender maken van je bedrijf en producten. Dus levert het meer traffic op naar je site.

2) Claimen van “thoughtleadership”
Het delen van artikelen toont aan dat je personeel (of jezelf) kennis van zaken heeft over de business en het vakgebied.

3) Branding
Hoe wil je dat je merk gepercipieerd wordt in de markt? Met content marketing bouw je aan een omgeving waarin je merk zal floreren.

4) Lead generatie
Goed informatieve content zorgt ervoor dat bestaande klanten worden getriggerd of dat je nieuwe klanten verkrijgt.

5) Relationship management
Klanten willen continu geïnformeerd worden over de markt en de ontwikkelingen. Relevante content sluit aan bij hun behoefte naar informatie waarmee je mogelijkheid creërt een lange relatie op te bouwen of te verstevigen.

Welke typen van Content Marketing kunnen we onderscheiden?

Om korte informatie of artikelen van een hoge kwaliteit te delen, kun je de volgende vormen van content marketing onderscheiden:

  • Emailnieuwsbrieven
  • Blogs
  • Video (YouTube)
  • Nieuws/Persberichten
  • White papers
  • Infographics
  • Magazines
  • Ebooks

Een recent onderzoek door SEOMOZ onder bijna 6.500 marketeers liet de meest gebruikte vormen van content marketing zien. Blogs, Social Media en artikelen zijn volgens hen het meest effectief.

SEOMOZ onderzoek

,