Eten is noodzakelijk voor iedereen, dat weet we allemaal. Niets nieuws onder de zon. Maar tegenwoordig moet het gezond en “light” zijn. Lurpak is een fabrikant van boter, in volle en light smaak.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-eMLOkyC7wM[/youtube]Nu is boter niet zo gemakkelijk aan de man te brengen op TV. Vaak zie je de standaard variaties. Boter in de pan, heet laten worden en dan een stuk vlees dichtschroeien. “Lekker, ik wordt direct enthousiast.”De boterfabrikant Lurpak pakt de zaken anders aan. En dat maakt het controversieel, een beetje vreemd en toch spannend. Je blijft kijken naar die commercials omdat je wil weten hoe het afloopt, waar het naar toe gaat.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0WFfj8n-PTE[/youtube]Wat ze laten zien is wat er zo’n beetje echt gebeurd in de keuken. Ik ben geen keukenprins, maar herken wel heel veel van de gebeurtenissen die ze laten zien. Altijd valt er wel iets op de grond, wordt er gelikt aan de lepel die dan weer de pan ingaat. Ingredienten vliegen in de rondte. Nee, in de normale eigen-huis-en-tuin keuken loopt niet alles van een leien dakje. Zeg nou zelf, dat hoeft toch ook niet.
Natuurlijk heeft Lurpak niet direct deze stijl aangemeten. Het laatste jaar zijn ze met de bovenstaande commercials in de weer gegaan. En zijn nog veel meer varianten vanuit het verleden. Wat dat betreft hebben ze een actieve staat van dienst.
Onlangs hebben ze de controverse verder doorgetrokken voor een “light” versie. Meer de focus op gezond. Maar als je dan ziet hoe we omgaan met het gezonde voedsel, hoe het wordt behandeld. Het wordt gesneden, gehakt, gestampt, geperst, uitgeknepen en wat al niet meer. Je zou het bijna niet meer willen opeten. Door de close-ups kan het toch redelijk onfris overkomen. En toch, uiteindelijk zit je aan tafel te genieten van de bereidde maaltijd. En ik zie de humor van de commercial wel in. Ik heb er smakelijk om gelachen….
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MspN-CBOTaw[/youtube]