Digital will never be vinyl

Een mooie slogan “Digital will never be vinyl” om de advertenties mee te sieren. Ik zie hiermee een oude discussie oplaaien. De opkomst van de CD in de jaren ’80 was de voedingsbodem voor een gevecht tussen de digital en ouderwetse plaat.

vinylrecords_printad_nirvana

Ik herinner me nog dat jaren geleden er alleen nog maar ouderwetse plaatjes waren. De single en LP waren gemeengoed. En de platenspeler (of kortgezegd de pick-up) was het apparaat dat je nodig had. De naald in de groef en je kon genieten van je favoriete muziek. De echte liefhebbers spendeerden duizenden guldens voor een goed apparaat en dito naald.

Maar toen kwam de CD met daarop de gedigitaliseerde muziek. Direct na de introductie waren de echte muziekliefhebbers in rep en roer. Zij waren van mening dat het qua sound niet te vergelijken viel met de LP. Helaas konden zij de digitale revolutie niet tegenhouden. De MP3 nam het speelveld over, gevolgd door andere digitale vormen. Zelfs de CD moet er nu aan geloven omdat alles naar de Cloud verhuisd.

En toch blijkt er nog veel animo te zijn voor de ouderwetse plaat. Ontzettend veel liefhebbers grijpen nog naar deze uitvoeringen. Verschillende DJ’s hebben ook weer de plaat in een koffertje bij zich. Sommige albums zijn ook weer als plaat-uitvoering te koop, nieuw in de winkel dus. Een soort retro beleving van dit ouderwetse vinyl. Campagnematig inspringen op deze trend waarmee de slogan perfect aansluit bij deze groep en liefhebbers.

De executie roept bij mij herkenning op van de covers van de LP’s. Aan de covers werd veel tijd en aandacht besteed omdat het bijdroeg aan het succes. De afgebeelde foto’s zijn grote succesnummers van beroemde artiesten met wereldwijde topverkopen. Zelfs het meest verkochte album aller tijden staat ertussen. Herken jij om welke artiesten het gaat?

vinylrecords_printad_marley vinylrecords_printad_abbeyroad vinylrecords_printad_thriller

Artiesten: Michael Jackson, The Beatles, Nirvana, Bob Marley