Uit onderzoeken is gebleken dat 60% van Twitter en Facebook gebruikers over het algemeen merken willen aanbevelen die ze volgen. Zelfs mond-tot-mond reclame draagt voor 50% bij als beinvloeder bij het aankoopproces.
Een belangrijk gegeven voor veel bedrijven. Dus centrale vraag is dan hoe dit te bereiken? Hoe krijg ik het voor elkaar dat gebruikers mijn merk gaan aanbevelen? Dat een ander mijn diensten of services aanraadt waardoor er deals worden gesloten?
Zaak is om niet meer uitsluitend te zenden op het internet. Publiceer niet alleen maar een online brochure. Mooie plaatjes over je product volstaan tegenwoordig niet meer. Dit interessante artikel stelt zelfs dat een corporate website helemaal niet meer nodig is.
De bezoeker wil meer. Hij wil informatie die voor hem relevant is, die dieper gaat dan het gebruikelijke plaatje/praatje verhaal. Het publiceren van relevante en verrijkende artikelen (blogs) op je site dragen bij aan je “authoriteiten”-status. Je geeft blijk van kennis, van expertise.
Deel deze content gewoon met je bezoekers. Niet bang zijn om dit te doen of bang zijn dat de concurrentie meekijkt. Natuurlijk doen zij dat. Bedrijven en branches loeren naar elkaar, waardoor je elkaar steeds blijft voeden met deze angst.
Historisch gezien kijken bedrijven enkel naar wat de concurrentie doet, welke producten en diensten zij lanceren. Een standaard reactie was het implementeren van soortgelijke producten en diensten. Dan de campagne machine aanzetten waarbij men elkaar probeert te overstemmen met nog grotere praatjes, acties, voordelen en alles wat de producten wel niet te bieden hebben.
Dus verlos je van die angst. Maak de kennis deelbaar, stel je authentiek en transparant op. Door deze stap maak je het onderscheid. Je neemt het initiatief om anders met je klanten om te gaan, om anders te denken. Dit geeft je een gigantische voorsprong.
Wat levert het dan op?
Gemakkelijk gezegd, hoor ik je denken. Hier enkele stats die bovenstaande onderbouwen:
- 55% meer bezoekers door bloggen
- 60% van de consumenten hebben een positievere attitude door de relevante content
- 63% van de bedrijven realiseren verhoogde marketing effectiviteit
Meer overtuiging nodig? Onlangs heb ik deze zeer interessante presentatie van Insites Consulting nog hier laten zien.