Reclame kennen we allemaal. We worden letterlijk overspoeld met commerciƫle boodschappen. Uit een ouder onderzoek is gebleken dat wij dagelijks ongeveer 3.000 prikkels op ons afgevuurd krijgen.
Call-to-Action
Reclame heeft tot doel je te verleiden om dingen te doen, zaken te kopen. Er zit altijd wel een call-to-action in. De bedoeling is dat je dus iets gaat doen, dat je uit je luie stoel komt. Er zijn verschillende vormen te bedenken:
- het deelnemen aan een prijsvraag;
- het bezoeken van de website;
- het aanvragen van een brochure;
- een abonnement op de nieuwsbrief nemen;
- het bellen naar een speciaal actienummer;
- het kopen van goederen/spullen;
- Etc. etc..
Infographic over de “History of Advertising”
Infolinks heeft een infographic over de geschiedenis van advertising gemaakt. Die mag natuurlijk niet ontbreken op deze site. In een overzichtelijke tijdslijn worden er opmerkelijke feitjes uit de reclamegeschiedenis getoond, van het beitelen van teksten in ijzer tot het hedendaagse online advertising.
Wist je dat?
- de eerste advertentie bedoeld was voor het aanprijzen van de bijbel;
- Direct Marketing door Sears in 1892 voor het eerst werd toegepast;
- het eerste commerciƫle radiostation in een garage is begonnen;
- de eerste TV commercial in het teken van een horloge stond;
- dat Apple in 1984 voor $ 900.000,- de Macintosh commercial tijdens de Super Bowl uitzond;
- dat Pepsi de duurste advertentie campagne voor $ 7,53 miljoen inkocht.
En nog tal van leuke wetenswaardigheden rondom dit thema.