Infographic: De moderne marketeer

De moderne marketeer is van alle markten thuis. Niet meer zoals vroeger aan een kant van het spectrum zijn werk uitvoerend, maar bedreven op vele vlakken.

marketeersmall

De huidige marketeer heeft verschillende petten op. Aan de ene kant het creatieve deel, dat zich bezighoudt met het creeeren van content, visuele of textuele inhoud of het onderhouden van de community.

Aan de andere kant staat een analytische benadering die nodig is om de ROI van de creatieve inspanningen te meten en optimaliseren. De marketeer beschikt over beide petten om zijn werk uit te voeren.

Toen ik deze infographic zo zag, was het voor mij wel een bevestiging van wat ik dacht. Als ik naar mezelf kijk, constateer ik dat ik beide petten vaak op heb om de campagnes uit te voeren of bedenken.

Vanuit mijn direct marketing ervaring leerde ik al vroeg dat Meten=Weten is. Het vastleggen van resultaten om de campagne te beoordelen. Het online zijn en online handelen wordt alleen maar verder gevoed door deze kreet. Onafhankelijk van een creatieve uiting of niet.

Aan de andere kant wordt ik ontzettend getriggerd door goede content en visualisatie. Deze site laat dat herhaaldelijk zien. Gewoon mooie creatieve uitspattingen die mensen boeien en stimuleren tot actie. En dan ga je weer meten.

Ik slinger niet heen en weer tussen deze petjes. Ik kan de een niet opzetten en de ander af. Beiden heb ik nodig om mijn doelen te bereiken. De ene keer tastbaar met cijfers, de andere keer ongrijpbaar in termen van beleving en emotie. Voor mij zijn campagnes als radertjes die in elkaar moeten grijpen.

Het ontbreken van een radertje is funest voor de campagne. En ik blijf net zo lang denken tot de radertjes soepel draaien. Dan is de cirkel rond en het verhaal compleet. De optimale bundeling van creativiteit en analyse.

Maar hoe sta jij hierin? Heb je een zelfde beeld of klopt er helemaal niets van?

marketeer

, ,