Er zijn veel verschillende sociale media netwerken. Dagelijks verschijnt er wel een nieuw platform dat een poging waagt de wereld te veroveren. Denk daarbij aan start-ups als Jelly, Circle, Pheed of Twibfy.
De kleinere netwerken breken nog niet door. De bekendheid van netwerken is direct gerelateerd aan de groei die het doormaakt. Je moet als het ware een “tipping point” bereiken om door de massa omarmd te gaan worden. Een normaal proces waar de grootste social media netwerken al reeds doorheen zijn gegaan.
Op dit moment domineren Pinterest, Instagram, Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn de markt. Het publiek heeft zich massaal aangesloten en deelt, informeert en lurkt hierop.
Bedrijven volgen de markt en maken steeds meer accounts aan om zo het contact met hun klanten en relaties te onderhouden. Hierdoor blijven deze grote jongens steeds verder doorgroeien. Echter zien bedrijven dit vaak als een extra communicatie-kanaal. Helaas te vaak met een “Boodschap -> zenden” karakter. Gelukkig zijn er diverse voorbeelden van bedrijven die het “engagement” aangaan met hun publiek, denk aan KLM, Stylefruits, Bijenkorf.
Onderstaande infographic toont met een overzichtelijke lay-out de status van deze netwerken. In plaats van naar beneden te scrollen staan ze netjes naast elkaar. En dat vind ik handig.