Infographic: State of Marketing Automation

Het afgelopen jaar heb ik mijn eigen ‘merk’ Reclamepraat niet de aandacht gegeven die ik het voorheen wel gaf. Door de drukte op werk en privé heb ik keuzes moeten maken om efficiënt met mijn tijd om te gaan en voldoende energie te behouden. Deze focus had dus minder aandacht voor mijn Reclamepraat tot gevolg.

Nu kriebelt het weer om mijn brand te gaan ‘reviven’. Ik ga dus regelmatiger publiceren, nog niet dagelijks. Die uitdaging laat ik even aan mij voorbij gaan.

Om te beginnen wil ik jullie eerst meenemen in mijn huidige werkzaamheden en waarom mij dat zo bezighoudt. Na de switch van werkgever vorig jaar, heb ik me vol gestort op Marketing Automation. Weer zo’n lekkere Marketing term die het goed doet op feestjes (ahum). Je hebt gelijk aandacht in de zin van “Waar heb jij het nou weer over?” of nog erger “Ik wil het niet weten”. Dus wat is Marketing Automation?

Wikipedia omschrijft het als volgt:

Marketing automation has a focus on moving leads from the top of the marketing funnel through to becoming sales-ready leads at the bottom of the funnel. Prospects are scored, based on their activities, and then presented drip campaign messaging via email and social channels, thus nurturing them from first interest through to sale.

Hoe verklaar je dit dan weer naar ‘Jip en Janneke’ taal? Omdat ik nu aan bureauzijde werk vertaal ik het vaak voor diegenen die niets met Marketing hebben als volgt:

“Ik zoek, vind en lever klanten aan mijn klanten”. Natuurlijk redelijk kort door de bocht, maar velen begrijpen dan de eerste setting van mijn taak. Op de vraag hoe dit dan werkt, kan ik meer uitleg geven over de manier hoe ik dit aanpak. En als laatste vertel ik dat veel van de processen geautomatiseerd zijn. Helaas blijft het voor sommigen dan nog steeds te vaag omdat ze niet in het vakgebied zitten.

Vaak rond ik het verhaal af met de opmerking dat steeds meer bedrijven behoefte aan dergelijke oplossingen en diensten hebben. Vinden de meesten interessant genoeg om uiteindelijk meer te willen weten. Maar niet op hetzelfde moment. Ook dit heeft tijd nodig om te landen, want het is geen makkelijke stof. Eigenlijk ben ik op dit feestje begonnen met mijn eigen ‘nurture flow’, want het is een proces van lange adem.

Dus…

Zie je als Marketing deskundige het nut nog niet in van Marketing Automation? Of ben je nog op zoek naar bevestiging om je plannen te kunnen onderbouwen, bestudeer dan onderstaande infographic over de “State of Marketing Automation”. Je hoeft je (nog) niet te schamen want 85% van de B2B-marketeers hebben het nog niet de juiste inspanning ervoor gedaan.

State-of-Marketing-Automation-2015

BewarenBewaren

,