Infographic: Storytelling vs. Corporate Speak

Tegenwoordig hebben veel bedrijven hun focus verlegd van ouderwets zendgedrag naar het verhalen vertellen. Content maken en verspreiden om klanten te binden en boeien.

Contentmarketing begint een magisch woord te worden. Creatie ervan is niet voorbehouden aan slechts schrift en papier, maar kan op diverse wijzen worden ingevuld. Beeld, fotografie en video zijn instrumenten die veel worden toegepast. Zakelijk bloggen in verschillende vormen.

In het verleden beperkten de merken zich tot het verspreiden van nieuws en (reclame)boodschappen. Allemaal doordrenkt met jargon, vaktaal en heel corporate woordgebruik. De communicatie werd vooraf strak geoefend en vanuit het bedrijf geregisseerd. Sterker nog, deze communicatie was vaak naar binnen gekeerd, gefocussed op het bedrijf of product. Dit vooropgezette decor komt over als saai, slaapverwekkend.

Het lijkt wel of deze aanpak een gepasseerd station aan het worden is. Velen prikken erdoor heen en willen het anders zien. Merken bereiken mensen met mooie verhalen, interessante inzichten en een helpende hand. Contentmarketing in de vorm van storytelling versterkt en ondersteunt de bedrijfsdoelstellingen. Bedrijven en/of producten met toegevoegde waarde die bijdragen aan de beleving van de klanten zijn de winnaars van de toekomst.

storytelling-vs-corporate-speak