Lekker schelden en dan “Kras en Win”

Vandaag weer laat aan het werk geweest op kantoor. Zoals jullie weten werk ik in Rotterdam en heb ik dan een terugreis van een uur. Als ik niet aan het bellen ben, dan geeft de radio afleiding. En daar hoorde ik van deze ludieke actie “Kras en win”.

laplace11

Op de website van La Place geldt een win-actie. Daar kun je een code invullen en krijg je prijzen. Ik heb geen code gehad maar kreeg een tip via de radio. Op de radio was er al een luisteraar die belde dat het werkte. Daar werd natuurlijk kostelijk om gelachen door de DJ. Het triggerde mij wel om bij thuiskomst te gaan kijken of het echt werkte.

laplace1

Dan denk je dat dit niet kan, maar het werkte dus echt. In mijn inbox kreeg ik netjes een bevestiging van deelname. En of ik even nog het proces wilde afronden om nog meer kans te maken op fantastische prijzen.

laplace2

laplace3

Nieuwsgierig als ik was heb ik dit allemaal doorlopen. Tijdens een van de stappen nog even aangeven welke favoriete bestemming als vakantieland ik dan zou kiezen, et voilà. Ik kon 4 prijzen tegemoet zien in mijn mailbox.

laplace9

Ik had meegedaan niet alleen vanuit het win-aspect maar ook om het mechanisme te bekijken. De actie is een in mijn ogen “normale” win-actie waarbij de focus ligt op het vergaren van emailadressen en klantgegeven. Het enige verschil was dat er een ludieke insteek was gevonden die de nodig opschudding veroorzaakte.

Als ik het mechanisme zo bekijk, zijn er 2 opties:

1) Onbewuste fout
Er vindt geen toetsing plaats op de database om de authenticiteit van de codes te controleren. Dit kan berusten op een menselijke fout, waarbij het niet is ingebouwd of vergeten aan te zetten. Of misschien is er niet over nagedacht. In ieder geval is het onbewust niet toegepast.

2) Bewuste keuze
De controle is bewust achterwege gelaten om zo de boel via andere kanalen te boosten. Je kunt dit natuurlijk ook viavia als “rumour” droppen bij een DJ of ander publiek persoon. In de hoop dat deze erover vertelt. Dan krijg je een leuke buzz rondom de actie. Nieuwsgierige aagjes zoals ik gaan dit direct proberen.

Zelf denk ik dit laatste. Voor de grap had ik namelijk ook het woord “hoerenloper” ingevuld, en die werkte ook. Kreeg gewoon via hetzelfde emailadres een nieuwe kansmail toegezonden. Zelfs daar zat geen beperking op.

Wel ben ik benieuwd naar het aantal ingevulde codes gebaseerd op het scheldwoord. Misschien dat La Place mij dat wil vertellen.

,