Nerdy Infographic levert huge Pinterest traffic

In een eerder blog schreef ik al over Pinterest. Het nieuwe Sociale netwerk dat geheel visueel is ingestoken. Uit onderzoeken van Comscore was al gebleken dat de leden meer tijd op dit platform spendeerden dan op Twitter, LinkedIn en Google+ samen. Op Emerce stond hier al een interessant artikel over.


Op zich een mooi verhaal. Allemaal leuk die getallen, maar moet ik dat nu echt geloven? In de afgelopen weken dat ik met Pinterest speelde zag ik enkele keren in de Google Analytics (GA) dat er traffic binnenkwam via dit platform. Tja, dus. Niet echt onder de indruk.

Tot afgelopen maandag. Drukke dag, geen tijd om naar de social omgeving om te kijken. Na het werk eindelijk tijd om te zien of er nog enkele bezoekers zijn geweest. Niet dat ik wereldschokkende aantallen binnenhaal, maar mijn ego wordt wel gestreeld als er op zijn minst toch enkele belangstellenden zijn.

En dan dit!

Natuurlijk eerste reactie: WTF?!

Na de verbazing maar eens gekeken wat er nou precies gebeurd was. In de loop van die ochtend had ik de infographic uit het artikel “Wat ben jij: Geek of Nerd?” gepinned. Dit bleek dus de aanleiding van het enorme aantal bezoekers.

De stats van die dag gingen als volgt verder:

En waar kwamen ze dan allemaal vandaan?

Bij dergelijke aantallen uit de VS wil ik natuurlijk wel eens weten hoe vaak deze infographic gerepinned is om dergelijke aantallen te halen. Nu is het mogelijk om via de url www.pinterest.com/source/”yourdomain.com” (vervang dit door het domein dat je zoekt) te achterhalen welke pins vandaar zijn geplaatst.

In mijn geval dus www.pinterest.com/source/reclamepraat.nl. Als je die pagina bezoekt constateer je dat de bewuste infographic slechts enkele keren is gerepinned. In feite zie ik de traffic, maar na enkele pins en repins vervliegt de grip op het plaatje. Je weet niet wie of wanneer deze bekeken wordt.

Een probleem voor diegenen die de rechten van afbeeldingen bezitten. De controle vervaagt waardoor zij inkomsten mislopen. Een van de brandende vragen voor Pinterest om dit op te lossen. Wij zijn dan niet zo’n advocatenvolk, maar de Amerikanen slepen je misschien wel voor de rechter. In volgend artikel las ik dat Pinterest hier wel mee bezig is.

Desalniettemin roept dit bij mij vragen op. Waarom kan ik niet dieper graven? Ik wil herleiden hoeveel en wanneer maar helaas heb ik het antwoord niet. Ik ben zo benieuwd dat ik me afvraag wie dit wel zou weten? Wie mij de tip zou kunnen geven? Anyone?

En denk je dat het dan ophoudt. Nee hoor, de traffic neemt wel af, maar Pinterest blijft sturen. Zie de afbeeldingen van gisteren en vandaag.

, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.