Presentatie: Google Zeitgeist 2013

Google heeft weer een compilatie gemaakt over hetgeen het meest gezocht werd in 2013. Deze overzichten hebben ze in 2011 en 2012 ook samengesteld. Zelfs een ander netwerk ziet dit als een zinvolle aanvulling van hun dienst.

De gebeurtenissen van 2013 worden in verschillende onderwerpen verdeeld, waarna de zoekwoorden op de speciale website gepresenteerd worden. Van mensen tot koningshuis, van kranten tot film, veel lijstjes passeren de revue.

zeitgeistlijstjeDe site geeft eerst de overzichten van Nederland. Het mag geen wonder zijn dat Paul Walker dit jaar de snelst stijgende zoekopdracht in Nederland was.  Zijn dodelijke ongeval was uiteraard de aanleiding. Wereldwijd ging de meeste aandacht uit naar Nelson Mandela.

Maar zoals ieder jaar staat ook ons koningshuis in de schijnwerpers van vele zoekwoorden. Bij het koningshuis was dit jaar het Koningslied en Koninginnedag favoriet.

Maar je kunt zelf ook een beetje spelen met de zoektermen en trends. Doordat zoekwoorden jarenlang gemonitord zijn, krijg je leuke en interessante grafieken als je bepaalde zoekwoorden ingeeft. Ik heb een proefje gedaan met de termen “digital marketing” en “content marketing” dat een mooi beeld toont van de zoekontwikkeling van de afgelopen jaren.

Zeitgeist_trendmarketing
Maar het leukste van die overzichten is nog altijd de videocompilatie die Google dan maakt en verspreid. Bekijk hieronder de Google Zeitgeist 2013.