Presentatie: Hoe start ik een webshop?

Een vriendin wil een webshop beginnen. In principe is het tegenwoordig niet moeilijk om dit voor elkaar te boksen. Er is meer dan voldoende open source software op de markt om binnen “no time” een webshop live te hebben. Maar hoe start ik een webshop?

webshopbeginnen

Wat de meesten niet beseffen is dat het starten van een webshop geen sinecure is. Wil je dit tot een succes maken, dan behoor je toch wel enigszins na te denken over bepaalde stappen.

En dan starten!
Natuurlijk begin je bij het begin. Welke producten wil ik aanbieden en wie is mijn doelgroep? Wat is mijn propositie naar de markt? Nogal theoretische vragen, maar essentieel om succesvol te zijn. In principe heb je een deel van deze stappen al beantwoord omdat je al weet welke producten je wil verkopen. Dus ben je op zoek naar een kanaal om dit te kunnen doen.

3 Belangrijke strategische stappen
Je weet wat je wil verkopen en je wil dit online doen. Dan komen er 3 belangrijke stappen in beeld.

1) Techniek
Een webshop moet je bouwen, inrichten. Bij een offline winkel gebeurt dit toch ook? Enkele vragen zijn dan of je dit zelf kunt en wil doen? Of besteed je dit uit? Bedenk altijd dat de klant achter de knoppen zit om te bestellen en dat zij dit als prettig moeten ervaren. De shop moet duidelijk, eenvoudig en simpel in gebruik zijn. De techniek moet je op zo’n moment niet in de steek laten. Een slechte ervaring maak je niet meer goed.

2) Organisatie
En hoe ga je om met de betalingen? Of de voorraden? Je kunt natuurlijk alles onder rembours vanuit je eigen woonkamer versturen. Geen probleem natuurlijk. Maar dit vergt veel georganiseer. Is dat dan handig? Eigenlijk ben je dan veel tijd kwijt aan dagelijkse beslommeringen die je ervan weerhouden je te focussen op de verkoop. En als je dan besluit betalingen en voorraden uit te besteden, dan moet het gekoppeld worden aan de techniek. Dit moet naadloos aansluiten uiteraard.

3) Marketing
Eindelijk gaat je webshop live. Na stap 1 en 2 is je winkeltje open. Dus nu komen de klanten wel. Velen denken dat het een eitje is “De klanten lopen binnen en mijn omzet vliegt omhoog”. Niets is minder waar. Dan begint het echte werk pas. Hoe ga je je shop onderscheiden van andere webshops met vergelijkbare producten?

Nederland kent ruim 40.000 webshops, dus je begeeft je in een gebied met ongelooflijk veel concurrentie. Dus zul je aan de bak moeten om je winkel te promoten, bekend te maken. Helaas, klanten komen niet vanzelf. En je staat niet direct bovenaan in Google. Ook al zo’n misvatting.

Natuurlijk zijn er voldoende mogelijkheden die je kunt inzetten om dit te bereiken. Bloggen, advies geven, linkbuilding, reclame op andere sites, social media en ga zo maar door. Daar moet je de focus op leggen. Hard werken, maar wel met een mooi perspectief.

Presentatie
Heb je nog vragen, bekijk dan de presentatie die Wieger Waardenburg van XpertMarketing heeft gemaakt rondom dit thema. Hij begint met nog meer vragen op je af te vuren. Daarna nog enkele tips om het marketing gedeelte meer gevoel te geven. Laat je niet afschrikken door de veelheid aan vragen, want ze helpen je bij het beter definieren van je doelen en het behalen van successen.

[slideshare id=21314482&doc=webshop-130517033813-phpapp02]
, ,