Social Media for Business

Het Sociale Media landschap blijft zich ontwikkelen en hard doorgroeien. Facebook kent al meer dan 500 miljoen gebruikers, Twitter rond de 175 miljoen met gemiddeld 190 tweets per maand. Tumblr (eenvoudige blog-dienst) bijna 6 miljoen met 1,5 miljard maandelijkse pageviews. Social Media is “the talk of the town”.

Veel  bedrijven voelen een druk om hier actief mee om te gaan. “Doe mij ook maar zo’n Facebook pagina” of “Ik wil acties met Twitter” zijn veel gehoorde kreten. Maar hoe daarmee om te gaan?

4 Stappen die je verder helpen:

1) BEPAAL JE DOEL

Breng focus aan in waar je de klant wil ontmoeten. Bedrijven willen zich graag mengen in deze community. Dit is lastig omdat de klant zich op zijn eigen specifieke kanaal richt. Daarom is ‘Focus” voor bedrijven zo van belang. Er zijn teveel kanalen beschikbaar en als bedrijf is het onmogelijk om in alle actief te zijn. Maak een keuze en richt je pijlers op die groep.

2) GA LUISTEREN

Wat wordt er verteld over je merk? Hoe wordt het ervaren? Wordt er negatief of positief over je geschreven? Maar neem de tijd om een goed beeld te vormen zodat je de juiste toon raakt als je het gesprek aangaat.

3) GA DE DIALOOG AAN

Meng je in de conversatie, reageer op meldingen, maar doe dit op een wijze die het merk versterkt. Sta open voor vragen en geef een antwoord. Door actief te participeren bouw je aan een eigen netwerk.

4) ENGAGEER

Zorg voor betrokkenheid en emotie bij de merk. Laat ze meedenken bij nieuwe productontwikkelingen, vraag hun mening. De mensen, die je op deze wijze betrekt, zijn (toekomstige) ambassadeurs voor je merk.

Als laatste is het van belang om alles dusdanig in te richten waardoor je tot de 4 stappen kunt komen. Denk hierbij aan analyse en monitoringtools die je helpen met het bepalen waar de conversatie plaats vind, waar het over gaat, die het mogelijk maken om het contact te leggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.