ING heeft voor de tweede keer het Social Media Impact Onderzoek uitgevoerd. Zij hebben onderzoek gedaan naar het gebruik en de impact van social media, online media (o.a. nieuwssites) en traditionele media (o.a. tv, radio en dagbladen). Hieruit blijkt dat consumenten media nu minder betrouwbaar vinden dan een jaar geleden. Het vertrouwen in de media nam ten opzichte van 2012 met gemiddeld 8% af.
De belangrijkste bevindingen kort samengevat:
1. Gebruik social media stagneert
2. Minder gebruik online media
3. Consument ziet regelmatig veel nieuws, maar minder financieel nieuws
4. Betrouwbaarheidscores in media daalden gemiddeld met 8%
5. Impact van traditionele media tot 6x groter dan van social media
6. Online nieuwssites hebben sterkste impact op kennis, houding en gedrag
7. Jongeren vinden online- en social media betrouwbaarder dan ouderen
8. Betrouwbaarheid van de afzender is zeer belangrijk
9. Kennis van het onderwerp is altijd van belang
10. Berichten met argumenten zijn overtuigender, geloofwaardiger en hebben meer impact