De Super Bowl. Het belangrijkste event van het jaar uit de NFL. Sportfanaten zetten alles opzij. Wereldwijd bekeken. Al jaren het beste bekeken TV-programma voor een adverteerder om daarin gezien te worden.
Natuurlijk een prijsopdrijver eerste klas. Elk jaar lopen de kosten gigantisch op. Zo ook dit jaar. Volkswagen betaalt nu de hoofdprijs. Ze leggen $ 3,5 miljoen neer voor een spot tijdens de Championship game. Het hoogste bedrag ooit betaalt aan NBC voor een commercial tijdens Super Bowl.
De prijzen van deze commercial blijven gestaag oplopen. In 1995 werd het record gebroken toen ze de $ 1 miljoen toucheerden. Per jaar loopt dit bedrag met gemiddeld 5,7% op. Vorig jaar nog $ 3 miljoen voor de finale tussen de Green Bay Packers en Pittsburg Steelers. 2012 betekent een 17% stijging ten opzichte van het jaar ervoor. En het einde is nog niet in zicht.
Denk nog even aan die $ 3,5 miljoen. En kijk dan naar de commercial hieronder. Met dergelijke bedragen in het achterhoofd, moet ik toegeven dat Volkswagen lef toont. Niet vanwege de investering, maar de wijze waarop ze deze kostbare zendtijd invulling gaan geven.
VW
Vorig jaar stal VW met de kleine Darth Vader de harten van allen. Nu snijden ze hetzelfde thema weer aan. In de teaser spelen 12 honden de hoofdrol. Gezamenlijk blaffen ze het muziekthema van Darth Vader bij elkaar. Uiteraard voorzien van een gevatte titel: The Bark Side.
Tijdens de finale vertoont VW de commercial (waarover ik gisteren al blogde): The Dog Strikes Back. Dieren en kinderen blijken succesformules om de gunst van de kijker.
Wat doen andere merken?
Maar niet alleen VW wil vlammen tijdens de Super Bowl. Ook andere grote merken geven acte de presence. In feite willen ze allemaal winnen met de beste of leukste spot. Dit jaar, nieuwe ronde, nieuwe kansen. De volgende merken dagen VW uit. Hier alvast een voorproefje.