WOW, adverteren in print kan ook zo!

Adverteren is kostbaar. Wil je veel mensen bereiken, dan moet je de juiste keuzes maken in bladen, oplage en formaat. En aan alles hangt een prijskaartje.

Advertenties worden niet voor een enkele plaatsing ontwikkeld. Veelal in meerdere edities van een tijdschrift of magazine achter elkaar. Of gespreid over verschillende tijdschriften/kranten in een keer. In een keer opbouwen naar een groot bereik of focus op een bepaalde lezersgroep.

Hoe je het went of keert, hier gaat veel geld mee gemoeid. In een tijd van crisis, zoals nu, staan de marketing budgetten onder druk. Meer inzet, minder geld. Een dilemma voor marketeers. Keuzes maken is dan essentieel.

Veel merken stappen uit de bladen met hun advertenties en verleggen hun budgetten naar digitaal. Relatief lagere kosten, veel exposure op het web. Natuurlijk afhankelijk wat je inkoopt en welk afrekenmodel je hanteert (zoals bijvoorbeeld cost-per-click, affiliate). Daarnaast is de inzet van Social Media gemakkelijk toepasbaar. Twitter, Facebook, Pinterest, de lijst is oneindig om aandacht te genereren.

Ondanks de digitale ontwikkelingen, waardoor de suggestie gewekt wordt dat “Print is Dead“, zijn er nog steeds initiatieven die het tegendeel bewijzen. Het biedt namelijk ook mogelijkheden om te blijven adverteren. Minder concurrentie, dus daarmee wordt de kans op gezien worden vergroot. Wel noodzaak om met de advertentie qua impact en kwaliteit boven het maaiveld uit te steken. Inventiviteit, creativiteit zijn essentieel. Hier ligt de uitdaging voor de industrie.

En dat doen ze bij Lexus. Kort gezegd hebben ze een advertentie gemaakt die je in combinatie met een iPad kunt zien en beleven. Om de impact van de advertentie te kunnen zien, moet je wel over een paar drempels heen. Klinkt dramatischer dan het is.

Wat heb je nodig?
1) Je hebt een iPad nodig
2) Download de Sport Illustrated app
3) Koop het tijdschrift
4) Houdt het tijdschrift binnen handbereik als je de advertentie ziet
5) Zet de app aan
6) Plaats de iPad onder de advertentie
7) Zet de lichten uit

Veel handelingen vooraf. Als je dan de advertentie ziet, is het een visueel spektakel. Ook al is het relatief eenvoudig gemaakt want het schijnsel van het licht van de iPad zorgt voor het vermaak.

In de uitvoering vind ik het ingenieus. Een hele mooie combinatie van print met digitaal om beleving en emotie op te roepen bij je merk. Daarmee onderscheid je je van de massa. In een wereld van communicatie overload versterkt dit je merk en je merkbeeld.

Nu alleen nog die drempeltjes wegwerken….

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wSsvdHwk–I[/youtube]